لوپتو
*در مورد نگارش فیلمنامه برخی از کارشناسان این ایراد را مطرح میکنند که فیلمنامه نویسی پویانمایی در ایران دارای مشکلات عدیدهای است. به عنوان مثال در صنعت پویانمایی دنیا تمام داستان یکبار به صورت استوری برد پیاده میشود و سپس وارد مراحل بعدی تولید میشود که گویا این مرحله در پویانمایی وجود ندارد. آیا واقعا چنین است؟
امینزاده: مشکل متن و فیلمنامه فقط در پویانمایی نیست و در فیلمهای رئال ما نیز وجود دارد؛ نمود آن تمام فیلمهایی است که امتیازات آن پایین است. ما خیلی تلاش کردیم که داستانی داشته باشیم که افت نکند و در یک ساعت و نیم مدت فیلم حداقال پایان راضی کنندهای داشته باشد. استوری برد و حتی مرحلهای بالاتر از آن یعنی «شوریل» که انیمیت سادهای است که با حرکت دوربین همراه است، فیلم را قبل از مرحله مدلسازی آماده میکند تا آن را ببینیم و نظر بدهیم و برای ایرادات آن تصمیم بگیریم.
*این مراحل کاملا رعایت میشود؟
امینزاده: بله، در همین شوریل کلی کار بهتر شد و برای تدوین نهایی آماده شد.
عسگری: حتی فیلمنامه بعد از شوریل نهایی میشود اما به صورت خیلی ساده. مثلا کاراکتر خیلی ساده طراحی شده است. یا جایی سکوت بیشتر است و یا ایراد دیگری وجود دارد که اینها را میتوان اصلاح کرد. یعنی تا زمان شوریل هم مهر پایان را نمیزنیم. اصلاً سختی کار این بود که فیلمنامه بعد از شوریل تمام میشود و انیماتور به سراغ بخشهای ظریفتر میرود. اما ما این را در هیچ کتاب و منبعی ندیدیم بلکه خودمان طی سالها به این رسیدیم که انیمیشن باید اینگونه تولید شود. عملاً تدوین قبل از تولید ا



